אוֹמֵר קַדִּישׁ עַל אָבִיו וְאִמּוֹ י"א חֹדֶשׁ פָּחוֹת יוֹם אֶחָד, דְּאִיתָא בַּזֹּהַר תְּרֵיסַר יַרְחֵי, הַאי נֶפֶשׁ אִיהִי מִתְקַשְּׁרָא בְּגוּפָא בְּקִבְרָא, וְאִתְעַנוּ בְּדִינָא בַּחֲדָא, בַּר הַאי נֶפֶשׁ דְּצַדִּיקָא וְכוּ' (פ' ויחי דנ"ה.), וְתַנְיָא בְּכָל שְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ, גּוּפוֹ קַיָּם וְנִשְׁמָתוֹ עוֹלָה וְיוֹרֶדֶת וְכוּ', וְאָמְרוּ מִשְׁפַּט רְשָׁעִים בַּגֵּיהִנֹּם י"ב חֹדֶשׁ (שבת קנ"ב:), וְלָכֵן כְּדֵי שֶׁלֹּא לְהַחֲזִיק אֶת אֲבוֹתָיו לִרְשָׁעִים, יֹאמַר קַדִּישׁ רַק י"א חֹדֶשׁ, (הרמ"א יו"ד סי' שע"ו ד'). וְכָתַב הָאֲרִ"י זַ"ל שֶׁהַקַּדִּישׁ שֶׁאוֹמְרִים בַּשָּׁנָה הָרִאשׁוֹנָה, הוּא לְהַעֲלוֹתאֲבִיהֶם מִגֵּיהִנֹּם לג"ע, וּבַיּוֹם שֶׁמֵּת בּוֹ אָבִיו אוֹ אִמּוֹ שֶׁקְּרוּיִן יָארְצַייט, הוּא לְהַעֲלוֹתָן מג"ע עַצְמוֹ, לְמַדְרֵגָה יוֹתֵר גְּדוֹלָה וּמְעֻלָּה, וְזֶהוּ שֶׁאָמְרוּ חֲזַ"ל בֵּן מְזַכֶּא אַבָּא (סנהדרין ק"ד.). יֵשׁ נוֹהֲגִין דִּבְנֵי בָנִים אוֹמְרִים קַדִּישׁ בִּשְׁבִיל זְקֵנָם אוֹ זְקֵנָתָם, דִּבְנֵי בָנִים הֲרֵי הֵם כְּבָנִים. מַהֲרִ"י קולון (סי' ל') כָּתַב דְּלֹא הֲווּ כְּבָנִים מַמָּשׁ, וְעָשָׂה פְּשָׁרָה, שֶׁאִם יֵשׁ אָבֵל אַחֵר שֶׁהוּא הַבֵּן, יֹאמַר הוּא קַדִּישׁ שְׁתֵּי פְּעָמִים, וְהַנֶּכֶד יֹאמַר רַק פַּעַם אַחַת, (מטה משה ח"א סי' רט"ו). בִּתְשׁוּבוֹת חֲווֹת יָאִיר (ליו"ד סי' שע"ו) כָּתַב: מִי שֶׁצִּוָּה שֶׁבִּתּוֹ תֹּאמַר קַדִּישׁ, מִדִּינָא יֵשׁ לָהּ לוֹמַר, דְּגַם בְּבַת יֵשׁ תּוֹעֶלֶת וְנַחַת רוּחַ לַנֶּפֶשׁ, מ"מ יֵשׁ לָחוּשׁ, שעי"ז יֶחֶלְשׁוּ כֹּחַ הַמִּנְהָגִים שֶׁל יִשְׂרָאֵל, וְכֵיוָן דְּאִיתָא פִּרְסוּם, יֵשׁ לִמְחוֹת עכ"ל.
נלקח מתוך הספר "מעלת הקדיש והאמן" לר' אברהם בן טוב זצ"ל