קדיש על המת

בְּסֵדֶר רַב עַמְרָם גָּאוֹן, מוּבָא נֹסַח הַקַּדִּישׁ שֶׁאוֹמְרִין בְּבֵית הַקְּבָרוֹת, אַחַר צִדּוּק הַדִּין: יִתְגַּדֵּל וְיִתְקַדֵּשׁ שְׁמֵיהּ רַבָּא בְּעָלְמָא, דְּהוּא עָתִיד לְחַדְתָּא וּלְאַחְאָה מֵתַיָיא וְלִבְנֵי קַרְתָּא דִּירוּשָׁלֵם וְכוּ' יְהֵא שְׁלָמָא רַבָּא מִן שְׁמַיָּא, וְחַיִין וְשָׂבָע וִישׁוּעָה וְנֶחָמָה וְהַצָּלָה לְכָל יִשְׂרָאֵל, וְאִמְרוּ אָמֵן וְכוּ' (דף נ"ה ע"א). וְאֶפְשָׁר שֶׁמִּזֶּה הִסְתָּעֵף הַמִּנְהָג לוֹמַר קַדִּישׁ, אַחַר אָבִיו וְאִמּוֹ, בַּשָּׁנָה הָרִאשׁוֹנָה, שֶׁהָיָה רָגִיל בְּאַשְׁכְּנַז אַחַר זְמַן הַגְּאוֹנִים, וְנִזְכַּר בָּרִאשׁוֹנָה בְּס' אוֹר זָרוּעַ לר"י מִוִּוינָא, שֶׁכּוֹתֵב: מִנְהָגֵנוּ בְּאֶרֶץ כְּנַעַן (ר"ל בארצות הסלאבים), וְכֵן מִנְהַג בְּנֵי רינוס, לְאַחַר שֶׁיֹּאמְרוּ אֵין כֶּאֱלֹהֵינוּ (שֶׁאָמְרוּ גַּם בְּחוּ"ל) עוֹמֵד הַיָּתוֹם וְאוֹמֵר קַדִּישׁ, אֲבָל בְּצָרְפַת רָאִיתִי שֶׁאֵין מַקְפִּידִים עַל כָּךְ, מִי שֶׁיֹּאמַר קַדִּישׁ, אִם נַעַר יָתוֹם, אוֹ נַעַר שֶׁיֵּשׁ לוֹ אָב וְאֵם וְכוּ' (הל' שבת דף י"א סי' נ'). חַיִּים ב"ר בְּצַלְאֵל ב' הַחַיִּים (ח"ב דף י"ח ע"ב) אוֹמֵר, עִקָּר הַטַּעַם שֶׁל אֲמִירַת הַקַּדִּישׁ, לְפִי שֶׁאֵין מִיתָה בְּלֹא חֵטְא, וְרֻבָּם מֵתִים בַּעֲוֹן חִלּוּל הַשֵּׁם, שֶׁלֹּא יְכֻפַּר אוֹתוֹ עֲוֹן עַד שֶׁיְמוּתוּן, וּכְשֶׁהַקָּבָּ"ה נִפְרַע מִן הַחוֹטֵא, אָז שְׁמוֹ נִתְקַדֵּשׁ, שֶׁנֶּאֱמַר וְנִשְׁפַּטְתִּי וְגוֹ' וְאח"כ וְהִתְגַּדִּלְתִּי וְהִתְקַדִּשְׁתִּי. לְכָךְ עוֹמֵד הַבֵּן שֶׁל הַחוֹטֵא הַזֶּה שֶׁמֵּת, וְאוֹמֵר לִפְנֵי הַתֵּבָה יִתְגַּדֵּל וְיִתְקַדֵּשׁ, כְּלוֹמַר מִתְנַחֵם אָנִי עַל מִיתַת אָבִי, הוֹאִיל וּשְׁמוֹ שֶׁל אָבִי שֶׁבַּשָּׁמַיִם מִתְגַּדֵּל וּמִתְקַדֵּשׁ עַ"יְ מִיתָתוֹ, וּמִיָּד מִתְכַּפֵּר עֲוֹן חִלּוּל הַשֵּׁם שֶׁעָשָׂה, וְזֶהוּ דֻּגְמַת הַנִּדּוֹנִים בב"ד, שֶׁהֻצְרְכוּ בְּנֵי מִשְׁפַּחְתּוֹ לָבֹא וְלוֹמַר לב"ד, יָפֶה דַּנְתֶּם, לְהוֹרוֹת שֶׁאֵין בְּלִבָּם עַל ב"ד כְּלוּם (רוקח סי' שס"ב, כלבו סי' ו', המנהיג ו' ע"ב, י"א ע"א).
מוּבָא בַּסְּפָרִים הַקְּדוֹשִׁים, מַדּוּעַ אוֹמְרִים בִּשְׁעַת הַלְוָיַת הַמֵּת, כִּי כָּל יְהוּדִי הוּא קִדּוּשׁ הַשֵּׁם בָּעוֹלָם, וּכְשֶׁנִּפְטַר נִהְיֶה חִלּוּל הַשֵּׁם, מִלְּשׁוֹן חֲלַל רֵיק, חָסֵר בַּבְּרִיאָה קִדּוּשׁ הַשֵּׁם, שֶׁל הַיְהוּדִי שֶׁנִּפְטַר, וְלָכֵן אוֹמְרִים קַדִּישׁ לְהַשְׁלִים אֶת הֶחָסֵר בְּקִדּוּשׁ הַשֵּׁם בָּעוֹלָם עַ"יְ אֲמִירַת יִתְגַּדֵּל וְיִתְקַדֵּשׁ שְׁמֵיהּ רַבָּא וְכוּ'.
הֶעְתֵּק מִסֵּפֶר "תְּפִלַּת הַקַּדִּישׁ" לָרַב בִּנְיָמִין זְאֵב יַעֲקוֹבְזוֹן:
קִדּוּשׁ ה' בַּהֹוֶה, בַּקָּשָׁה לְהַכָּרַת מַלְכוּתוֹ בֶּעָתִיד – שְׁנֵי רַעְיוֹנוֹת הָאֵלֶּה מַעֲמִידִים אֶת הַקַּדִּישׁ בְּמֶרְכַּז תְּפִלּוֹתֵינוּ בְּכָל יוֹם וְיוֹם וּמְעוֹרְרִים בְּכָל לֵב אֶת הָרְגָשִׁים הֲכִי עֲמוּקִים.
הַתַּפְקִיד הַגָּדוֹל לַפְּרָט וְלַכְּלָל: עָלֵינוּ לְשַׁבֵּחַ…
הַתִּקְוָה הֲכִי גְּדוֹלָה שֶׁל פְּרָט וּכְלָל: עַל כֵּן נְקַוֶּה…
הֵם הֵם הַשִּׁיר אֲשֶׁר עוֹבֵר בְּכָל הַזְּמַנִּים. דּוֹר הוֹלֵךְ וְדוֹר בָּא – וְהַקַּדִּישׁ לְעוֹלָם עוֹמֵד. וּמִשּׁוּם שֶׁהַקַּדִּישׁ הוּא אוֹת כָּזוֹ, אֲשֶׁר עַל יְדֵי תַּפְקִידוֹ, קִדּוּשׁ שֵׁם ה' וְתִקְוָתוֹ, גִּלּוּי מַלְכוּתוֹ מִשְׁתַּקֶּפֶת תְּשׁוּקָתוֹ שֶׁל כְּלָל יִשְׂרָאֵל כֻּלּוֹ, מִשּׁוּם זֶה הֲרֵי הוּא גּוֹרֵם בַּעַל כֹּחַ גָּדוֹל שֶׁהַחַיִּים אֲשֶׁר הֵמָּה חַיִּים עֲדֶנָה כּוֹרְעִים בֶּרֶךְ לִפְנֵי אֵלּוּ שֶׁכְּבָר מֵתוּ.
הָאָב הַיָּקָר, הָאֵם הַטּוֹבָה, הָרַב הַנֶּעֱרָץ, הַמְחַנֵּךְ הַמָּסוּר, הֵם הָלְכוּ לְעוֹלָמָם.
הַחוֹב מֵעִיק עָלֵינוּ, קִבַּלְנוּ כֹּה הַרְבֵּה וְנָתַנּוּ רַק מְעַט מִזְּעֵר, לֹא גָּמַלְנוּ לָהֶם אֶת גְּמוּלָם. וְעַכְשָׁו, אַחֲרֵי שֶׁהִתְיַתַּמְנוּ וְלִבֵּנוּ כּוֹאֵב וְהַגַּעֲגוּעִים בּוֹעֲרִים, אָנוּ שׁוֹאֲלִים לְעַצְמֵנוּ: הַאִם יְכוֹלִים אָנוּ לְהַבִּיעַ אֶת תּוֹדָתֵנוּ וְאֶת אַהֲבָתֵנוּ לַיְּקָרִים שֶׁלָּנוּ עֲלֵי מָוֶת – גַּם אַחֲרֵי מוֹתָם?
הַתְּשׁוּבָה מְבִיאָה לָנוּ נֶחָמָה, אֵין גְּבוּל לְבִטּוּי תּוֹדָתֵנוּ וְרִגְשׁוֹתֵנוּ אֲפִלּוּ אַחֲרֵי מוֹת הַנֶּאֱהָבִים וְהַנְּעִימִים בְּחַיֵּיהֶם!
מַעֲשָׂיו הַטּוֹבִים שֶׁל הָאָדָם הֵם הֵם תּוֹלְדוֹתָיו!
וּבְכֵן נַנְצִיחַ אָנוּ אֶת חַיֵּיהֶם בְּהֶמְשֵׁךְ מַעֲשֵׂיהֶם, בְּלֶכְתֵּנוּ בְּדַרְכֵיהֶם, וּבָזֶה נָבִיא אֲנַחְנוּ אֶת חַיֵּיהֶם לְהַשְׁלָמָה – בְּרָא מְזַכֵּי אַבָּא (סנהדרין ק"ד.).
וּבִהְיוֹת כִּי מַטְרַת כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל הִיא קִדּוּשׁ ה' – בַּאֲשֶׁר הוּא צֶלֶם אֱלֹקִים וְעוֹמֵד תַּחַת רְשׁוּת הַתּוֹרָה – וְתִקְוָתוֹ הִיא מַלְכוּת שָׁדַי, לָכֵן:
יִתְגַּדַּל וְיִתְקַדַּשׁ שְׁמֵיהּ רַבָּא – קוֹרֵא הַבֵּן לְפִי כַּוָּנַת הַנִּפְטָר,
יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא מְבָרַךְ – עוֹנֶה הַצִּבּוּר בְּרוּחַ הַנֶּעֱדָר.
בְּרוּחוֹ וְכִרְצוֹן הַמֵּת קוֹרֵא הַבֵּן – בְּרוּחוֹ וְכִרְצוֹן הַמֵּת עוֹנֶה הַצִּבּוּר.
וְרַק בְּצוּרָה זוֹ מְהַוֶּה הַקַּדִּישׁ אֲשֶׁר הוּא תְּפִלַּת הַחַיִּים גַּם תְּפִלָּה בְּעַד הַמֵּתִים.
בְּרָא מְזַכֶּה אַבָּא – כָּכָה מַמְשִׁיךְ הַבֵּן אֶת פְּעֻלּוֹת הַהוֹרִים וּמַשְׁלִימָן, זוֹ הִיא תּוֹדַת וַעֲבוֹדַת הַבֵּן.
לְפִי הַמָּסֹרֶת מַגִּיעָה נֶפֶשׁ הַמֵּת לְתַכְלִיתָהּ וְלִמְנוּחָתָהּ הַנְּכוֹנָה תַּחַת כַּנְפֵי הַשְּׁכִינָה רַק אַחֲרֵי זְמַנֵּי הַזִּכּוּךְ וְהַצֵּרוּף – הָעֲלִיָּה מִן הָעוֹלָם הַזֶּה, עוֹלָם הַשָּׁוְא וְהַשֶּׁקֶר, לָעוֹלָם הַבָּא, עוֹלָם הָאֱמֶת, מַעֲבִירָה אֶת נֶפֶשׁ הַנִּפְטָר דֶּרֶךְ עֵמֶק הַבָּכָא הַגְּמוּל וְהָעֹנֶשׁ, כִּי אֵין צַדִּיק בָּאָרֶץ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה טוֹב וְלֹא יֶחְטָא – לְפִיכָךְ הָבֵן לַעֲזֹר תָּמִיד, וּבִמְיֻחָד בִּשְׁנַת הָאֵבֶל וּבְיוֹם הַיָּארְצַייט, עַל יְדֵי זְכֻיּוֹתָיו הוּא לְקַצֵּר אֶת יְמֵי הַזִּכּוּךְ.
יֵלֵךְ הַבֵּן בַּדֶּרֶךְ הַיְשָׁרָה וּבְדֶרֶךְ הַיִּרְאָה, אֲשֶׁר חַיֵּי הַהוֹרִים הָיוּ מוֹפֵת נַעֲלֶה, יַקְדִּישׁ הַבֵּן עִתִּים לַתּוֹרָה כְּמוֹ שֶׁהָאָב הָיָה מְלַמְּדוֹ וּמְזָרְזוֹ, וְהוּא מְזַכֶּה אֶת הָאָב בַּזֶּה לִנְחֹל הָעוֹלָם הַבָּא (עיין פסחים קי"ג.) – יִתְפַּלֵּל הַבֵּן לִפְנֵי הַתֵּבָה בְּכַוָּנָה וְיֹאמַר קַדִּישׁ לֹא בְּתוּר מִצְוַת אֲנָשִׁים מְלֻמָּדָה אֶלָּא לְקַדֵּשׁ שֵׁם שָׁמַיִם בָּרַבִּים וּלְעוֹרֵר אֶת הַצִּבּוּר לְקִדּוּשׁ זֶה – רַק עַ"יְ כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה זוֹכֶה הַבֵּן לִזְכוּת הַנְּשָׁמָה, גַּדְּלוּ לַה' אִתִּי וּנְרוֹמְמָה שְׁמוֹ יַחְדָּו. וְרַק בְּאֹפֶן כָּזֶה יִהְיֶה הַקַּדִּישׁ לִתְפִלַּת הַחַיִּים וְהַמֵּתִים גַּם יַחַד!